• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Problem med swedbank pga transaktionshistorik

Bilfix

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
7 Februari 2024
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Har varit kund i Swedbank i 60 år har alltid skött mina lån.
Har ett Bolån i Swedbank som jag haft i 15 år och och alltid skött mina betalningar i alla år. Nu vill Swedbank säga upp mina konton och bolånet och anklagar mig för att tvätta pengar och finansiera terrorism. Vilket jag absolut inte gjort har aldrig skickat pengar utomlands och inte tvättat pengar heller. Mitt problem nu är att jag har betalningsanmärkningar och jag får inget lån förmodligen nånstans tyvärr.
Vad göra? Funderar faktiskt på att stämma dom i Tingsrätten har gjort det tidigare med både framgång och motgång. Tar gärna emot tips.
Mvh Bilfixarn
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Pressbyrån

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
16 Juli 2019
Meddelanden
374
Mottagna reaktioner
212
Poäng
407
På vilka grunder kommer dessa anklagelser ifrån då? Finns några transaktioner du gjort som sticker ut eller sätter du in kontanter osv osv? Det är ju märkligt att det bara kommer från det tomma inget om det inte är några konstigheter..
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 914
Poäng
9 787
Har varit kund i Swedbank i 60 år har alltid skött mina lån.
Har ett Bolån i Swedbank som jag haft i 15 år och och alltid skött mina betalningar i alla år. Nu vill Swedbank säga upp mina konton och bolånet och anklagar mig för att tvätta pengar och finansiera terrorism. Vilket jag absolut inte gjort har aldrig skickat pengar utomlands och inte tvättat pengar heller. Mitt problem nu är att jag har betalningsanmärkningar och jag får inget lån förmodligen nånstans tyvärr.
Vad göra? Funderar faktiskt på att stämma dom i Tingsrätten har gjort det tidigare med både framgång och motgång. Tar gärna emot tips.
Mvh Bilfixarn

Men, vad ska du stämma dom för? Jag förstår inte och undrar ärligt.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 576
Mottagna reaktioner
7 012
Poäng
4 807
Det finns andra här som fått sina konton spärrade av Swedbank pga misstankar om penningtvätt m m, som jag minns har inte personerna tvättat pengar men Swedbank tror det
@Maki visst fick du byta bank pga detta?
 

Pressbyrån

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
16 Juli 2019
Meddelanden
374
Mottagna reaktioner
212
Poäng
407
Jag hade under 2018 problem med Swedbank ett par gånger där dom låste mitt konto. Jag spelade mycket under den tiden och vann en större summa i miljonbelopp. Då låste dom mina konton flera gången, redovisade och dom öppnade dom igen. Men det låstes lite emellanåt för samma transaktioner under året så fick jag redovisa samma dokument igen sen var det bra nån månad och sen igen men sen efter det har det inte varit några problem alls.

Mycket märkligt att dom bara stänger ner sådär..
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 865
Mottagna reaktioner
1 632
Poäng
1 117
Det finns andra här som fått sina konton spärrade av Swedbank pga misstankar om penningtvätt m m, som jag minns har inte personerna tvättat pengar men Swedbank tror det
@Maki visst fick du byta bank pga detta?
Jag var extremt nära att få mitt konto spärrat. Fick göra massa redovisningar, prata med personer och skicka in dokument, inkomma med kompletteringar.

Dom är fan inte helt kloka som misstänker man för terrorism och pengatvätt.
Blev vansinnigt kränkt av att få sitta och rättfärdiga massvis av transaktioner och få följdfrågor på saker dom ska skita i. Var artig, förklarade allt och pratade med ett leende för att jag ville behålla kontot, men det är en av få gånger som jag har blivit riktigt j*vla förbannad.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 576
Mottagna reaktioner
7 012
Poäng
4 807
Jag hade under 2018 problem med Swedbank ett par gånger där dom låste mitt konto. Jag spelade mycket under den tiden och vann en större summa i miljonbelopp. Då låste dom mina konton flera gången, redovisade och dom öppnade dom igen. Men det låstes lite emellanåt för samma transaktioner under året så fick jag redovisa samma dokument igen sen var det bra nån månad och sen igen men sen efter det har det inte varit några problem alls.

Mycket märkligt att dom bara stänger ner sådär..
De är betydligt mer nöjigare nu än 2018
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 576
Mottagna reaktioner
7 012
Poäng
4 807
Jag var extremt nära att få mitt konto spärrat. Fick göra massa redovisningar, prata med personer och skicka in dokument, inkomma med kompletteringar.

Dom är fan inte helt kloka som misstänker man för terrorism och pengatvätt.
Blev vansinnigt kränkt av att få sitta och rättfärdiga massvis av transaktioner och få följdfrågor på saker dom ska skita i. Var artig, förklarade allt och pratade med ett leende för att jag ville behålla kontot, men det är en av få gånger som jag har blivit riktigt j*vla förbannad.
De jävlades med mig också så jag fick psykbryt i telefon när jag pratade med dem. Det gällde inte transaktioner utan de hade skickat tillbaka mina svar om kundkännedomen där de strykit med tipex mina svar och hittat på egna svar. Fruktansvärt olustigt. När jag ringde och frågade varför de gjort sa så kunde inte de svara.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 865
Mottagna reaktioner
1 632
Poäng
1 117
De jävlades med mig också så jag fick psykbryt i telefon när jag pratade med dem. Det gällde inte transaktioner utan de hade skickat tillbaka mina svar om kundkännedomen där de strykit med tipex mina svar och hittat på egna svar. Fruktansvärt olustigt. När jag ringde och frågade varför de gjort sa så kunde inte de svara.
Riktigt illa, urkundsförfalska svar är verkligen att ta det för långt, verkligen inte okej på något plan. Jag kan fatta att dom måste följa vissa lagar och jag kan tänka mig att handläggarna som man har kontakt med verkligen inte gillar att göra dessa uppgifter, skulle själv vara väldigt obekväm med att utföra dessa uppgifter där en kund som jag vet till 99% inte har något med penningtvätt eller terror att göra måste redovisa allt till punkt och pricka, annars är det jag som handläggare som hamnar i skiten. Det där är riktigt skrämmande hur den lagen fungerar från toppen till botten.
 

Pressbyrån

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
16 Juli 2019
Meddelanden
374
Mottagna reaktioner
212
Poäng
407
Sinnesjukt att bankerna kan bete sig som dom vill.

TS jag hoppas det ordnar sig för det, försök ring runt till allt o alla inom Swedbank för att få svar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp